Lean Management

Veranderingen door IT vraagt veel van een organisatie. Een digitale transformatie vraagt een verandering van strategie en operatie. Het dagelijkse werk en sturing verandert.

Om het effect van een IT-verandering zichtbaar te maken in een business case of skin in the game afspraak, is het gebruik van lean een ideaal uitgangspunt. Met lean zijn verspillingen in een organisatie minutieus vast te leggen. Innovaties veranderen processen en de manier van werken. Met process mining kan als de data er is bijna direct een indicatie gegeven worden waar de grootste verbeteringen te realiseren zijn. Innovaties ontlasten organisaties met administratief, repeterend of onderbenutting van talent of klantdoelstellingen.

Vanuit dat perspectief brengt een digitale transformatie altijd een positieve doelstelling met zich mee. Het moet de organisatie dienen. Digitale transformatie van banken kan zodoende al snel een recursieve kostenbesparing van 75% op de operatie met zich meebrengen (Barquin en Vinayak, McKinsey, april 2016). Daarmee is een digitale transformatie absoluut niet een middel voor een reductie in het aantal medewerkers, de werkzaamheden veranderen naar een meer klantgerichte organisatie die meer bestendig en flexibel is voor wat de dag van morgen brengt.